Ongelman kanssa ei pidä jäädä yksin
Yleensä kommunikointi vuokranantajan kanssa hoituu ongelmitta, mutta joskus tilanne vaatii asukkaalta sinnikkyyttä. Näin kävi Virpille, jonka perheen asuntoa kohtasi kissanpissaongelma.
Virpi huomasi syksyllä 2022 että hänen poikansa huoneesta tulee outoa hajua ja tajusi, että haju johtui kissan virtsasta. Heidän naapurillaan oli muutama sisäkissa naapuriasunnossa. Virpin miehen tekemän vikailmoituksen jälkeen haju loppui, ja talven yli asunnossa ei ollut hajuhaittaa. Keväällä ongelma tuli takaisin ja he soittivat jälleen huoltoon. Huoltoyhtiö ohjeisti heitä hankkimaan hajunpoistosuihkeen, jota he käyttivät ohjeiden mukaisesti, mutta mikään ei auttanut.
– Haju ei hävinnyt ja jouduimme lopulta soittamaan suoraan vuokranantajalle ja selittämään puoli vuotta aiemmin alkaneen tilanteen. Vuokranantajan lähettämä tarkastaja joutui käymään välillä ulkona, koska haju oli niin ylitsepääsemätön. Kun he sitten lopulta tajusivat miten paljon haju haittasi meidän arkea, saimme ohjeet että miten asian kanssa edettäisiin, kertoo Virpi.
Kissanpissasta kallis remontti
Huollon mukaan haju tuli vaatekaapeista. Virpi joutui heittämään paljon pojan vaatteita pois, koska haju oli niin pinttynyt. Kaapit tyhjennettiin, mutta mitään ei tapahtunut kolmeen viikkoon. Kun Virpi otti taas yhteyttä huoltoon, heillä kävi lopulta kosteusmittaaja, joka kertoi jälleen, miten asian kanssa edetään mutta mitään ei tapahtunut. Patistamisen jälkeen alkoi remontti, joka oli isompi kuin Virpi tai vuokranantaja olisi arvannut.
– Kosteusmittaaja totesi, että vaatekaapin seinässä on läpimenevä reikä, joka johtuu naapurin kissojen virtsasta. Kissojen laatikoita ei ikinä siivottu kunnolla. Remontti oli todella iso, ja varmasti kallis vuokranantajalle. Poikani huone oli poissa käytöstä noin kuukauden ajan. Mieheni kävi myös itse naapurissa jossain vaiheessa, ja vuokranantajan puolelta käytiin myös. Kuulemma hajuhaitta oli siellä vielä pahempi. Emme tiedä tuliko tästä heille mitään korvausvastuuta. Huoltoyhtiö kuitenkin kävi naapurissa rempan aikana suojavaatteet päällä, eli ongelma oli selvästi hyvin vakava, kertoo Virpi, jolle naapurin toiminnasta valittaminen tuntui ikävältä.
Matalalla kynnyksellä vuokranantajaan yhteydessä
Virpi olisi toivonut, että vuokranantaja ja huoltoyhtiö olisivat kommunikoineet paremmin hänen kanssaan. Hän joutui itse soittelemaan useaan kertaan, jotta asiat lähtisivät käyntiin. Hajuhaitalle ei tehty mitään ennen kuin huoltoyhtiöltä käytiin paikan päällä tarkistamassa. Ongelma olisi saatu hoidettua nopeammin ja tehokkaammin, jos alusta alkaen olisi käyty katsomassa miten paljon haju haittasi perheen elämää.
Toiminnanjohtaja Anne Viitan mukaan outoa hajua asunnossa ei itse välttämättä ensin huomaa, joten on hyvä pyytää, että joku muu tulee tarkistamaan asian.
– Oudoille hajulle voi olla turtunut, ja joskus vieraat huomaavat sen ensin ennen kuin siihen kiinnittää itse huomiota. Kun on varma, että asunnossa haisee oudolta, täytyy tehdä vikailmoitus huoltoon, mutta myös vuokranantajaan kannattaa olla yhteydessä. Jos haju tai muu vastaava haitta johtuu selvästi tietystä asukkaasta, vuokranantaja voi käydä tarkistamassa tilanteen. Näin välttyy myös konfliktilta naapurin kanssa, kun ei itse lähde selvittämään asiaa vaan antaa yhtiön hoitaa asian, neuvoo Anne.
Jos haju tai mikä tahansa ongelma johtuu eläimistä, kannattaa ottaa yhteyttä myös eläinsuojeluun. Kuka tahansa voi tehdä eläinsuojeluilmoituksen. Jos kyseessä on esimerkiksi kissanvirtsa, se voi hyvinkin olla merkki eläimen kaltoinkohtelusta.
Vuokralaisten neuvontapuhelimesta toimintatietoa
Jos asukkaana tarvitset neuvoa tämän tyyppisissä asioissa, Vuokralaiset ry:llä on neuvontapuhelin, johon voi soittaa. Vuokralaiset ry:n jäsenille neuvontapuhelut ovat maksuttomia.
– Voimme auttaa jäseniämme myös siten, että voidaan käydä esimerkiksi asukkaan kirjoittama vuokrahyvitysteksti yhdessä läpi varmistaen, että teksti sisältää kaikki tarpeelliset asiat, kertoo Anne.
Teksti: Ida Oljemark